Aangiftebrief omzetbelasting per 2014 afgeschaft

Aangiftebrief omzetbelasting per 2014 afgeschaft

De Belastingdienst stopt namelijk vanaf 1-1-2014 met het versturen van de aangiftebrief. Daarnaast verdwijnen de acceptgiro’s al vanaf december 2013.

Voorheen ontving u van de Belastingdienst een blauwe envelop met daarin een uitnodiging voor het digitaal indienen van uw BTW-aangifte, met daarbij een acceptgiro voor het betalen van het bedrag aan BTW.

De Belastingdienst ziet echter steeds minder het nut in van het versturen van de aangiftebrief omzetbelasting. Diverse boekhoudsoftware zoals SnelStart  maken het bijvoorbeeld al mogelijk om een BTW-aangifte op te stellen. De Belastingdienst realiseert hiermee tegelijkertijd een aanzienlijke kostenbesparing voor zichzelf.

Op de website van de Belastingdienst is voortaan op het beveiligde gedeelte te vinden wanneer de aangifte gedaan dient te worden. Daarnaast kunt u of uw adviseur hier het betalingskenmerk vinden en op de website de zoekhulp betalingskenmerk gebruiken.

Overgangsfase
Om ondernemers te helpen tijdens de overgangsfase, stuurt de Belastingdienst u begin januari 2014 een overzicht toe met de volgende gegevens:

• Aangiftetijdvakken
• Uiterste inlever- en betaaldata
• betalingskenmerken

Daarnaast is het voor ondernemers mogelijk om zich online aan te melden en op deze manier per e-mail een herinnering voor de aangifte te ontvangen.

Hulp nodig?
Hebt u vragen over het verdwijnen van de aangiftebrief omzetbelasting of hulp nodig bij het op tijd indienen van uw aangifte? Neemt u dan contact met ons op.